Sunday, July 18, 2021

Ziua Tatei. Amintiri. Fotografii ...

Unele fete, își aduc aminte că atunci când erau mici se jucau cu păpuși. Își aduc aminte de numele lor, de hăinuțele pe care le-au făcut fiecăreia, de mână, cu ajutorul mamei sau a bunicii. Eu nu am astfel de amintiri, și  nu pentru că nu aveam păpuși, ci pentru că nu m-au interesat niciodată. În loc de joc cu păpuși eu mi-aduc aminte de zilele de weekend pe care le petreceam cu tata in “camera obscură”, in studioul nostru foto încropit acasă, in bucătărie ca să „lucrăm” fotografii.

Poze lucrate de tata. Cele din rândul de jos sunt făcute de noi doi

O “alungam” pe mom din bucătărie câte o sâmbătă întreagă (când era ziua ei de făcut mâncare), ca să avem acces la chiuveta și  puneam pături in geam și  in ușă ca sa facem bucătăria cât se poate de întunecată, pentru a nu voala hârtia fotografica. Apoi agăța tata lumina cu filtrul verde (pentru fotografii alb-negru) de perete, scotea aparatul de mărit, tăvile pentru diferitele soluții (pentru developare, revelator și  fixator), hârtia fotografică împachetată in hârtie neagră (anti-voalantă) și  … ne apucam de lucru. Developam poze de dimineață pana seara când ne apucam sa le uscam.

Dintr-o lecție in alta, tata îmi explica toata arta și  tehnica fotografiei: de ce aveam nevoie de filtru verde și  nu roșu (pentru ca noi “lucram” numai cu filme alb-negru și  filtrul roșu e pentru film și  poze color), cum se supra-expune o fotografie (ceea ce vrei sa eviți!), importanța luminii și  pentru film și  pentru hârtia ce va deveni fotografie, cate secunde se expune hârtia fotografica la lumina (le număra in funcție de cât expus fusese filmul), cum se folosește aparatul de mărit ca sa facem prim-planuri, cum se fac colajele, când acoperi o parte a hârtiei foto cu hârtia neagră și  expui doar părțile din hârtie alba pe care vrei să capturezi imaginea.

Apoi filozofa despre ce înseamnă fotografia pentru el: o arta a capturării momentului, o secundă suspendata in timp, pentru eternitate. Iubitor de voie bună, și  un sentimental incurabil, mă încuraja mereu să fac lucruri pentru a sublima in memorie momentele frumoase din viață: fotografia era unul din aceste lucruri, ca și  petrecerile când ai un motiv de bucurie și  îmbrăcarea in haine elegante de Anul Nou când inviți un nou an in în viața ta – trebuie sa îl închei cu bucurie și  sărbătoare pe cel vechi.

Deși un strat considerabil de praf s-a așternut peste amintirile mele din copilărie, lecțiile învățate atunci, mai ales cele sentimentale, despre importanța capturării momentului (pentru că nu se știe ce aduce ziua de mâine, dar vrei să iți amintești de bucuriile de azi), dar și  cele mai “practice” despre lucrarea fotografiilor încă își au un loc de cinste in mintea mea îmbătrânindă …

Fotografia mi se părea o știință ocultă, destăinuită numai unor persoane deosebite și  inițiate, așa cum părea el, și  aveam o anume timiditate de a mă apuca și  eu, “cu mana mea” de a fotografia și  de a lucra fotografii. Eram doar bucuroasa ca puteam sa îl asist și , ca un burete, absorbeam orice bucățică de lecție predata de “dom’ pro ’sor”. El mă încuraja și  prin siguranța lui de sine părea a face ca totul sa fie ușor. Ca atunci când spunea, “ei, un aparat de fotografiat nu e ceva complicat: e o cutie de conserve cu obiectiv. Dar cheia aici este: in obiectiv!”. Peste ani și ani, am prins curaj, pentru că mi-e cumva in sânge aceasta artă.

Pot identifica foarte ușor fotografiile făcute de el (sau de noi) pe care le păstrăm in familie până in ziua de azi au pentru ca au semne concrete ale uneltelor lui: cadrul lui de înrămare a hârtiei înainte de a o expune aparatului de mărire are un defect și  toate imaginile sunt “ciobite” pe una din margini.

Imaginea "ciobită" din cauza defectului de pe cadrul de hârtie

Apoi, câteodată, nu așteptam sa se usuce pozele in aer liber, înainte de a le pune la uscătorul electric și  aveau pete de apă pe ele – un alt defect pe care îl recunosc. Ca o semnătura ascunsă, acestea sunt taine ale artei sale unice. Aceste fotografii au sublimat nu numai momentele și  oamenii din ele dar și  atingerea mâinii tatei. Au valoare sentimentala dublă!

Pată de apă

Până uscam toate pozele lucrate într-o singură ședință se făcea uneori dimineață! Dar tot stăteam treaza, pentru ca examinam cu minuțiozitate fiecare fotografie și  mă minunam cum o hârtie care cu câteva ore mai devreme fusese alba și  atât de fragila că nu putea fi expusă luminii zilei conține acum o imagine, o amintire care va dăinui, peste ani și  ani, cu mult după ce memoria noastră poate ne va părăsi. Defectele acestea recreează astăzi când răsfoiesc albumele de poze ale familiei acele momente in care tata m-a învățat nu numai despre fotografie (de care sunt îndrăgostita pana la obsesie și  azi) zilele acelea de sâmbătă in care tata și  fiica se ascundeau in “camera obscură” să dezvăluie momentele de fericire ale familiei și  prietenilor și  să le cimenteze pentru generațiile de mai târziu. Pentru eternitate.

Când “lucram” poze împreună mereu îl întrebam de ce nu lucrăm și  poze color. Răspunsul era simplu (si tipic pentru tata): soluțiile, hârtia, filmul, și  filtrul pentru fotografii color sunt mai scumpe. Astăzi, când mă uit peste albumele “noastre” (pot spune ca am participat și  eu la crearea unora din ele) mă bucur că nu am făcut deloc fotografii color. Savurez atemporalitatea, clasicitatea și  patina ușor melancolica a pozelor alb-negru. Am citit undeva ca atunci “când fotografiezi oamenii color, le surprinzi hainele. Când îi fotografiezi în alb-negru, le surprinzi sufletele.”

Mulțumesc, tata, că m-ai învățat cum sa surprind ... suflete, inclusiv ale noastre in multe fotografii peste ani. Nu îmi doresc nimic mai mult azi, de ziua ta, decât să surprindem și  sa celebram și  mai multe momente într-un viitor cât mai apropiat, plin de fericire și  sănătate.

Te iubesc! La mulți ani …

No comments: